Puķu izstāde
Glezniecība un grafika no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijām

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenā ēka / Baltā zāle
K. Valdemāra iela 10a, Rīga


Estētiska skaistuma un daudznozīmīgu simbolu piesātinātais puķes tēls uzplaukumu piedzīvoja 17. gadsimta holandiešu vecmeistaru klusajās dabās, atstājot iespaidu uz nākamo paaudžu mākslinieku radošajiem meklējumiem un ietverot plašu amplitūdu no krāšņas ziedu pārpilnības līdz askētiskam formu vienkāršojumam.
Romantisku noskaņu pilnā „Puķu izstāde” simboliski sākas pavasarī, dabas pilnziedu laikā. Tā aicina iepazīt, kā puķes daudzkrāsaino fascinējumu gleznās, akvareļos, zīmējumos un grafikās atainojuši Latvijas un ārzemju mākslinieki no 19. gadsimta līdz pat mūsdienām.
Viena no pamattēmām veltīta puķu karalienei – rozei, kuras zieds simbolizē mīlestību, piemiņu, ciešanas, skaidrību un kuru Āzijas dārzos pazina pirms 5 000 gadu. Ludolfa Liberta, Martas Kalniņas, Jūlija Jaunkalniņa, Rūdolfa Pērles, Jaņa Šternberga, Malles Leisas, Helēnas Heinrihsones un daudzu citu autoru darbos rozes saistošā parādība uzplaukst stilistiskās un emocionālās variācijās.
Īpaši izcelta tēma „Cilvēks un puķe”, kurā zieds kalpo kā modeli rotājošs akcents un simbolisks skaidrojums. Kārļa Miesnieka, Eduarda Brencēna, Jēkaba Kazaka, Valdemāra Tones, Līvijas Endzelīnas, Vijas Maldupes portreti, kā arī sievišķīgi aizkustinošie Hildas Vīkas akvareļi vai Kārļa Padega groteskie tušas zīmējumi atklāj patiesi daudzveidīgu radošo skatījumu. Savukārt latviešu puķu tirgus tradīcijas vērienīgi atklājas Irmas Rozenfeldes, Ritas Valneres un krievu mākslinieka Jurija Pimenova žanra ainās, bet lauku mājas dārzu stūrus un ziedošas pļavas uzbūruši ainavisti Vilhelms Purvītis, Eduards Vītols, Pēteris Kalve, Aleksandrs Petrovs, Ansis Artums, Jānis Pūpols un Ģederts Eliass.
Tulpes, ceriņi, peonijas, krizantēmas, īrisi, lefkojas, saulespuķes, gladiolas, ozolītes, margrietiņas – kādas tikai puķes nevar atrast Karla Augusta Zenfa, Oto Skulmes, Ugas Skulmes, Leo Svempa vai Miervalža Poļa klusajās dabās! Kaut arī Jāņa Tīdemaņa, Borisa Bērziņa un Jāņa Pauļuka vāzēs puķu šķirnes nav „nolasāmas”, viņu kompozīcijas ļauj jūsmot par aizrautīgo krāsu un triepiena ekspresiju.
Izstādes mērķis ieskatīties Latvijas Nacionālā mākslas muzeja bagātīgajā un līdz šim mazāk redzētajā krājuma daļā, kā arī dažās privātkolekcijās.

Teksts: Dace Lamberga