ĀZIJAS MĀKSLAS STĀSTI: Ķīnas šņaucamās tabakas pudelītes
image
No 2021. gada 31. augusta līdz 31. oktobrim Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) izstāžu ciklā “Āzijas mākslas stāsti” būs apskatāmas septiņas Ķīnas šņaucamās tabakas pudelītes no ahāta, nefrīta un stikla. Tas ir Ķīnas mākslas veids, ko izslavēti dēvē par visas Ķīnas mākslu miniatūrā.

Eiropā šņaucamo tabaku plaši lietoja jau 16. gadsimta sākumā un, atskatoties vēsturē, daudzas pasaulē zināmas personības savulaik ar to aizrāvušās – Anglijas karaliene Šarlote, Volfgangs Amadejs Mocarts, Čarlzs Darvins, Napoleons Bonaparts, Abrahams Linkolns un citi. Pekinas galmu ar tabaku iepazīstināja eiropiešu misionāri ap 16. gs. beigām, bet Cjin dinastijas (1644–1912) laikā to aizliedza. Atļauta bija tikai šņaucamā jeb pulverveida tabaka, jo uzskatīja, ka tai piemīt dziednieciskas spējas, to nēsāja līdzi mazās pudelītēs, tāpat kā citus medikamentus. Līdzīgi kā Eiropā, arī Ķīnā sākotnēji šņaucamās tabakas lietošana bija elites vaļasprieks, un tās izplatība un tai paredzēto konteineru gatavošana aizsākās tieši imperatora galmā.

 

Šņaucamās tabakas pudelītes aizvietoja Eiropā lietotās tabakdozes. Visticamāk, to forma aizgūta no ķīniešu medicīnas pudelītēm, taču nav izslēgts, ka eiropieši paši piedāvāja citas tabakas uzglabāšanas iespējas konkrētajam reģionam, ko ķīnieši pēc tam pielāgoja savai skaistuma izpratnei un praktiskam pielietojumam. Neliela izmēra pudelīte ar tievu kakliņu un korķi bija labākais risinājums, lai šņaucamā tabaka augstā mitrumā ilgāk saglabātu nepieciešamo konsistenci un aromātu.

 

Pudelīšu darināšanai izmantoja dažādus materiālus – porcelānu, nefrītu, ziloņkaulu, koku, lazurītu, malahītu, kvarcu, metālu, laku, tirkīzu, ahātu, gliemežvākus, keramiku u.c., bet visbiežāk – stiklu. Muzeja kolekcijā glabājas daudzslāņu stikla pudelītes, no iekšpuses apgleznotās pudelītes un ahātā un nefrītā grebtās pudelītes. Laikietilpīgajā pudelīšu pagatavošanas procesā izmantoja tradicionālos Ķīnas mākslas veidus un sižetus, kas bija populāri glezniecībā, uz porcelāna, lakas, nefrīta, emaljas un citiem priekšmetiem. Tieši šī iemesla dēļ tās bieži vien raksturo kā Ķīnas mākslu miniatūrā.

 

Šņaucamās tabakas pudelītes bija būtiska Cjin dinastijas dzīves sastāvdaļa, uzrādot sava laika vizuālo valodu, cilvēku paradumus un vērtības. Lielākoties uz tām attēlotie sižeti ietver apslēptu nozīmi, kas bija svarīga konkrētās pudelītes īpašniekam, līdz ar to daudzi stāsti mūsdienās līdz galam nav iztulkojami. Uz muzeja kolekcijā esošajām pudelītēm iespējams izlasīt populāru Tan dinastijas (618–907) dzejoli, redzēt kalnu un upju ainavas, kā arī dažādus Ķīnas kultūrā zināmus tēlus – pūķi, karpu, lotosu, plūmes ziedus u.c.

 

Izstādē varēs iepazīties gan ar to, kā šīs pudelītes sāka lietot Ķīnā un kā attīstījās to pagatavošana, gan ar to, kā tās nonāca muzeja kolekcijā. Katram pudelītes veidam ir īpaša tehnika, kā to pagatavo. Ķīnas kultūras centra sagatavotie videomateriāli parādīs, kā pudelītes tiek apgleznotas un grebtas mūsdienās, toties plašās anotācijas paskaidros, kā tehnika attīstījās un kas uz pudelītēm attēlots.

 

Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA izstāžu cikls “Āzijas mākslas stāsti” rosina atklāt un izprast noteiktu mākslas darbu sižetus, tehnikas, funkcijas, to filozofisko, reliģisko, estētisko un kontekstuālo nozīmi. Āzijas māksla vienmēr ir fascinējusi Rietumu skatītāju ar savu neparastumu, formas un funkcijas dažādību un tikai Āzijas kultūrām raksturīgo estētisko uztveri. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Āzijas mākslas kolekcijā glabājas vairāki tūkstoši mākslas darbu no tuvākām un tālākām Āzijas zemēm, taču Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA Āzijas mākslas galerijā parādīta tikai daļa no tiem. Cikla ietvaros, eksponējot vienu mākslas darbu vai priekšmetu grupu, atklāsim šos neparastos stāstus, kas bieži paliek nepamanīti.

 

Teksts: Kristīne Milere

 

ATBALSTA:

 

Projekts tapis, pateicoties Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstam Covid-19 ietekmes mazināšanai realizētās mērķprogrammas “Nākotnes kultūras piedāvājuma veidošana visās kultūras nozarēs” ietvaros.

 

IZSTĀDES KURATORE:

Kristīne Milere, LNMM / Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA izstāžu kuratore

 

#RigasBirza

#AzijasMakslasStasti

Saistītās izstādes
news-image
ĀZIJAS MĀKSLAS STĀSTI: Maharadža
No 2020. gada 29. maija Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) tiek aizsākts jauns izstāžu cikls “Āzijas mākslas stāsti”, kas ar viena darba vai tēmas izklāstu iepazīstinās Austrumu galerijas apmeklētājus ar Āzijas mākslas dažādību.
news-image
ĀZIJAS MĀKSLAS STĀSTI: Rakan
No 2020. gada 11. augusta Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā), izstāžu cikla “Āzijas mākslas stāsti” ietvaros, būs apskatāma viena mākslas priekšmeta izstāde. Japānas okimono figūra “Rakan” sevī slēpj stāstu gan par Budas mācekļiem, gan Japānas un Rietumu pasaules mijiedarbību, gan latviešu mākslinieku interesi par Āzijas mākslu.
news-image
ĀZIJAS MĀKSLAS STĀSTI: Tējas trauku komplekts
No 2020. gada 20. oktobra līdz 6. decembrim Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) izstāžu ciklā “Āzijas mākslas stāsti” būs apskatāms porcelāna Ķīnas tējas trauku komplekts, kas 1935. gadā tika atsūtīts no Šanhajas. Uz traukiem redzamie gleznojumi atklāj vienus no būtiskākajiem mītiskajiem dzīvniekiem ķīniešu mitoloģijā – pūķi un fēniksu.
news-image
ĀZIJAS MĀKSLAS STĀSTI: Japānas Sacumas keramikas pāra vāzītes
No 2020. gada 15. decembra līdz 2021. gada 29. augustam Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) izstāžu ciklā “Āzijas mākslas stāsti” apskatāmas divas Japānas Sacumas keramikas pāra vāzītes, kas ļauj ne tikai iepazīt vienu no būtiskākajiem Japānas eksporta keramikas veidiem, bet arī redzēt un uzzināt plašāk par vienu no pirmajiem Āzijas mākslas dāvinājumiem 1920. gadā jaundibinātajam Valsts mākslas muzejam.
Saistītās preses relīzes