Es un māksla
LNMM izglītības programmas „Es un māksla” sezonas noslēguma izstāde

No 2012. gada 17. maija līdz 22. jūlijam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā (2. stāvā, Torņa ielā 1, Vecrīgā) notiks kārtējā LNMM izglītības programmas „Es un māksla” sezonas noslēguma labāko darbu skate.

Divas reizes nedēļā izglītības programma „Es un māksla” Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā bērniem un pieaugušiem piedāvā tuvāk iepazīt mākslu. Zīmējot muzeja pastāvīgajās ekspozīcijās un izstādēs, viņi mēģina saprast un apgūt darba uzbūves elementus, to izteiksmes iespējas, tēmu daudzveidību, vienlaicīgi gūstot ieskatu mākslas vēsturē, atklājot sev mākslinieku personības un mākslas virzienus.

Zīmēšana notiek divās grupās, kur atsevišķi darbojas mazie bērni vecumā no 4 līdz 8 gadiem un visi zīmēt gribētāji sākot no 9 gadu vecuma līdz neierobežotam vecumam. Nodarbības paralēli latviešu un krievu valodā vada LNMM Komunikāciju nodaļas izglītības programmu kuratores – māksliniece Baiba Sprance, kura specializējas darbā ar vecāko grupu, savukārt ar mazajiem bērniem strādā muzeja pedagoģe, māksliniece Diāna Dimza-Dimme.

Katra nodarbība ir veltīta kādam tematam, sākas ar sarunām par to un turpinās ar zīmēšanas uzdevumu, kas informāciju liek pielietot praksē. Akcents ir tieši uz patstāvīgu darbu un domāšanas procesu. Mazie bērni strādā ar uzdevumiem, kas pieradina viņus domāt vizuāli gandrīz par visu, kas pastāv pasaulē, un uztvert mākslu kā valodu.

Vecuma dalījumu nosaka apziņas darbība, kas, cilvēkam pieaugot, mainās. Bērnībā cilvēks domā un uztver pasauli jūtīgi, intuitīvi un tieši. Viņa iztēle strādā brīvi un radoši. Tāpēc, ja vien tēma rezonē bērna apziņā, viņš bez liekas šaubīšanās un paškritikas var attēlot, ko vien vēlas.

Jaunākā grupa 2011. / 2012. gada sezonā darbojās LNMM galvenās ēkas pastāvīgajā ekspozīcijā un aktuālajās izstādēs, uzdevumu mērķis bija nostiprināt katra dalībnieka individuālo redzējumu un lietu uztveri. Bērni ekspozīcijā var strādāt kopā ar vecākiem vai patstāvīgi, veselu stundu koncentrējot savu uzmanību uz vienu gleznu vai uzdevumu. Tas ir ļoti kvalitatīvs laiks, ko bērns pavada muzejā, pilnībā atrodoties vidē, kas bagātina un veido viņa izpratni par apkārtējo pasauli un iespējām tajā. Neparasti un aizraujoši ir gleznot muzejā, atklājot krāsas un to, kas patiešām dara laimīgu un patīk!

Aptuveni desmit gadu vecumā sāk attīstīties abstrakti loģiskā domāšana. Bērns spēj uztvert un iegaumēt vairāk informācijas un attiecīgi to pielietot. Tāpēc vecākās grupas bērni var interpretēt to pašu, ko pieaugušie, atšķiras tikai viņu pieredze un līdz ar to tēmas redzējums un izpildīšanas veids. Kopā strādāšana ir dabiska un reizē izglītojoša, jo vienmēr atklāj atšķirīgus redzējumus. Pieaugušiem bērni arī atgādina par stereotipiem, ko dzīve ielikusi viņu domāšanā.

Attiecības ar mākslu ietekmē indivīda personība, izglītība un pieredze. Pieaugot cilvēks pierod vērtēt sevi. Skola ar tās racionālo un loģisko praksi vājina saites ar jūtīgo uztveri, kas ir bērnībā. Vairums pieaugušo pierod rīkoties un uztvert realitāti pēc iemācītām un zināmām shēmām. Taču mākslas īstā pievilcība slēpjas tieši iracionālajā aspektā. Bieži vien uzdevumi, kas saistās ar iztēli, pieaugušiem šķiet nepārvarami grūti. Programma „Es un māksla” māca ticēt sev un attīstīt savas neizmantotās un aizmirstās iespējas. Galu galā izrādās, ka tas var kļūt aizraujoši, un jebkurš cilvēks var būt gan mākslas patērētājs, gan radoša personība.

Šajā sezonā vecākā grupa strādāja Gļeba Panteļejeva personālizstādē „Ornitoloģija” (tēmas: mans alter ego, iekšējā un ārējā telpa, melanholiskais valsis: melnā brieža stāsts), Kārļa Padega simtgades atcerei veltītās izstādēs (tušas zīmējuma veidi, tušas mazgājums), Sarmītes Māliņas un Kristapa Kalna darbu izstādē „Pacieties” (gaisma, gaisma un tumsa), Herberta Siliņa piemiņas izstādē (darba kopija – ātri un uz liela formāta), tekstilmākslas izstādē „Zelta griezums” (tekstila principi: zīmējums ar sakrustotām līnijām, papīra griezumu pārklājumi) un citās ekspozīcijās, piedāvājot dažādas interpretācijas par šiem tematiem.

Pēc tradīcijas katras sezonas noslēgumā muzejā tiek rīkota audzēkņu labāko darbu skate. Kā vienmēr, tie ir mācību, nevis speciāli izstādei veidoti darbi. Izstādē eksponēti eļļas pasteļa zīmējumi – veiksmīgākās darbu kopijas un labākās radošās kompozīcijas par tēmām, ar kurām strādājuši pazīstami mākslinieki, kuru darbi bija skatāmi muzeja izstādēs un ekspozīcijās gada laikā. „Kvalitātes kritērijs ir nevis perfekts formas attēlojums, bet gan darbam veltītā uzmanība un enerģija. Tieši interese un godīgums šo mākslas draugu, tāpat kā viņu profesionālo kolēģu, darbiem piešķir īpašu šarmu un vērtību. Ar laiku kļūst skaidrs, ka attiecības ar mākslu katram var būt tuvas un draudzīgas,” projektu komentē programmas kuratores.

„Es un māksla” nav tradicionāla muzeja izstāde, bet gan pierādījums mākslas muzeja apmeklētāju atgriezeniskajai saitei un liecība tam, ka labāk saprast un iepazīt mākslu arī šādā veidā ir iespējams katram, kas vēlas to darīt.

Zīmēšanas nodarbības bērniem un pieaugušiem „Es un māksla” Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā notiek kopš 2000. gada. Divpadsmit gadu laikā tās kļuvušas ļoti populāras un pieprasītas apmeklētāju vidū. Katru jaunu sezonu programma piesaista arvien vairāk interesentu.

Teksts: Baiba Sprance, Diāna Dimza-Dimme

 

Es_Un_Maksla_plakats.pdf