Marimekko. Dizains. Somija.

No 2012. gada 8. novembra līdz 2013. gada 6. janvārim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (Skārņu ielā 10/20, Rīgā) būs skatāma izstāde „Marimekko. Dizains. Somija.”. Pirmo reizi Latvijā pasaules dizaina virsotnes iekarojušais somu dizaina zīmols Marimekko piedāvā tik plašu un vērienīgu ekspozīciju ar jaunu darbu atlasi, kas ir īpaši komplektēta Latvijas skatītājam. Izstāde tapusi pateicoties Somijas Izglītības un kultūras ministrijas Kultūras eksporta programmai sadarbībā ar Somijas Institūtu Igaunijā un Helsinku Dizaina muzeju.

Šo apjomīgo izstādi (60 audumu paraugi, 53 apģērbu modeļi, kā arī dažādi ar zīmolu saistīti izstrādājumi, arhīva foto- un videomateriāli) ir sagatavojis Helsinku Dizaina muzejs, kura kolekcijā glabājas vairāk nekā 4000 Marimekko audumu un apģērbu paraugu. Ekspozīcija sniedz izsmeļošu priekšstatu par uzņēmuma vēsturi un Somijas mūsdienu dizainu kopumā. Starp eksponātiem ir gan pirmās 1951. gada modes skates kleitas, gan šobrīd aktuālie modeļi.

Marimekko stāsts sākas ar 1939. gadu, kad tekstilmāksliniece Armi Ratia kara konflikta rezultātā ar Padomju Savienību bija spiesta likvidēt savu aušanas uzņēmumu Karēlijā Vīpuri pilsētā. Turpmākos septiņus gadus Armi Ratia strādā Helsinkos par reklāmas tekstu rakstītāju, saglabājot interesi par audumu apdruku kā modernu alternatīvu aušanas tehnikām. 1949. gadā viņa sāk darināt jaunus tekstilapdrukas paraugus uzņēmumam „Printex”, bet drīz vien saprot, ka ir spējīga veidot un vadīt pati savu uzņēmumu. 1951. gadā Armi Ratia dibina Marimekko tekstila nozares uzņēmumu, kļūdama par vienu no pirmajām sievietēm–uzņēmumu vadītājām Somijā. 1972. gadā Marimekko iegūst Somijas valsts uzņēmumu godalgu. Šis fakts guva ļoti plašu rezonansi sabiedrībā kā pirmais gadījums Somijas vēsturē, kad godalga tika piešķirta sievietei uzņēmējai.

Marimekko uzņēmums radās pēc Otrā pasaules kara – laikā, kad cilvēki izjuta vēlmi pēc skaistuma un romantikas, ko palīdzēja piepildīt Marimekko audumu ražotāji. Vienlaikus uzņēmumā notika arī eksperimenti jaunu apdruku un tekstilmateriālu radīšanā, strauji attīstoties un ieviešot ražošanā jaunus paraugus. Marimekko koncepcija bija minimālisms, lakonisms un ieturēts stils, ko inspirēja japāņu mākslas elegance. Zināmā mērā arī pēckara smagā ekonomiskā situācija un materiālu trūkums noteica šādu pieeju, bet šis virziens turpmāk izveidojās par somu dizainam raksturīgo tendenci.

Marimekko zīmola dibināšana bija viens no stimuliem, kas veicināja Somijas kā rūpnieciskas valsts izlaušanos starptautiskajā arēnā. Marimekko zīmola pirmā publiskā prezentācija notika Milānas 9. triennālē 1951. gadā, kur savu slaveno instalāciju no izciliem tekstila, keramikas un stikla priekšmetiem izstādīja Tapio Virkala, kas lieliski ilustrēja radoša mākslinieka un dizainera veiksmīgu sadarbību. Ar šo brīdi aizsākās somu dizaineru zvaigžņu kults un starptautiskā atzinība, kas pamudināja rūpnieciskos uzņēmumus investēt dizainā un veidot noturīgas saites ar māksliniekiem, tai pašā laikā ļaujot brīvas mākslinieciskās interpretācijas un izpausmes iespējas. Šajā aspektā Marimekko panākumi bija cieši saistīti ar Somijas rūpniecības un dizaina uzplaukumu.

Sākotnēji dibinātais zīmols bija atpazīstams ar tekstila dizainu, ko raksturoja spilgtas un neordināras apdrukas. Marimekko tika pieņemti pastāvīgā darbā dizaineri, bet papildus uzņēmums iegādājās arī audumu apdruku skices no brīvmāksliniekiem, piemēram, gleznotājas Maijas Isolas, ar kuru uzņēmums sadarbojās vairākus gadu desmitus. Marimekko paši izstrādāja savu veikalu dizainu, prezentēja zīmola preces skatēs un starptautiskos tirgos.

Marimekko zīmola starptautiskai popularitātei nozīmīgs bija 1960. gads, kad Žaklīna Kenedija – ASV pirmā lēdija un modes ikona – iegādājās deviņas Marimekko kleitas. Arī tādi ietekmīgi un pazīstami žurnāli kā „Life” un „Vogue” veidoja vairākas iespaidīgas fotoreportāžas par Marimekko produkciju. Foto sesijas tika uzņemtas uz Somijas vasaras dabas skatu fona, kas savā veidā veicināja interesi par šo ziemeļu valsti.

Marimekko zīmola dizaina rokraksts ir pilns kontrastu un ir saistīts ar tādiem pretmetiem kā daba un pilsētvide, unikālā māksla pret masu produkciju, mākslinieciskais pret funkcionālo, ikdienišķais pret svinīgo, dabas iedvesmotais pret ģeometrisko, racionālais pret romantisko, mājīgais pret eksotisko vai citādo, ergonomiskais pret tīru formu, askētiskais pret formu bagātību, somu mentalitātei raksturīgais pret starptautiskām tendencēm.

20. gadsimta 80. gados Marimekko pāriet daudznozaru uzņēmuma „Amer” īpašumā. Savukārt jaunu zīmola uzplaukumu atnes īpašnieku maiņa, kad 1991. gadā uzņēmumu iegādājas bijusī reklāmas biroja īpašniece Kirsti Pākanena. Pašreiz uzņēmuma izpilddirektors Mika Ihamuotila mērķtiecīgi virza Marimekko pasaules tirgus apritē. Pēdējās desmitgadēs Marimekko audumu zīmējumi no jauna atgriežas modē. Jaunie dizaineri ienes svaigas, laikmetīgas idejas un jaunu skatījumu Marimekko produkcijā.

Teksts: Inese Baranovska, Rolands Krutovs