SAMSĀRAS STĀSTI: Skuja Braden. Kroņa vāze
Dueta Skuja Braden izstādes „Samsāra” atklāšana Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā sakrita ar Covid-19 izraisīto ārkārtas situācijas izsludināšanu valstī. Tomēr abām māksliniecēm karantīna izvērtās radošas iedvesmas laikā, par ko liecina jaunie porcelāna darbi, kas tagad papildina izstādes ekspozīciju.

Kā pirmā šajos ārkārtas situācijas apstākļos tapa „Kroņa vāze”, kuras forma un uzbūve sasaucas ar Meisenes porcelāna fabrikā 17. gadsimta vidū radītajām, tā saucamajām “Snowball Blossoms” jeb burtiski tulkojot – “Sniegapiku ziedēšanas” vāzēm. Klasiski barokāla balta porcelāna vāzes virsma tika blīvi noklāta ar neskaitāmām, rokām veidotām, ažūrām, sīku baltu ziedu galviņām. Savulaik vienīgi Eiropas karaļnamu un aristokrātijas vajadzībām radītās vāzes joprojām tik pieprasītas, ka Meisenē nelielās sērijās tās izgatavo arī mūsdienās. Mākslinieces pārsteidza šo vāžu līdzība jaunā koronovīrusa vizuālajai formai. Tā bija iespēja izspēlēt vairākas vēsturiskas paralēles, ar ko vienmēr piesātināti mākslinieču darbi. Kā vēl viena paralēle Meisenes “Snowball Blossoms” vāžu klasiskajai tradīcijai ir fakts, ka Skuja Braden savas vāzes vienmēr veido ar rokām kā skulpturālus objektus, sākot no pamatformas līdz sīkākajām detaļām.

 

 “Kroņa vāzi” var uzskatīt par vairāku iepriekšējo Skuja Braden ideju veiksmīgu apvienojumu. Kā zināms, mākslinieču duetam raksturīga aktīva sociāla pozīcija un momentāna reakcija uz pasaules aktuālajām politiskajām norisēm. Jau iepriekš Skuja Braden bija radījušas AIDS un herpes vīrusa skulpturālus modeļus porcelānā. Tādējādi dabiski un loģiski radās ideja par vāzi, kurā būtu iespējams attēlot gan vīrusa vizuālo modeli, gan paust savu negatīvo attieksmi pret tiem mūsdienu politiskiem līderiem, kurus viņas nudien “negribētu nekad satikt”!

“Kroņa vāze” ir komentārs par mūsdienu politiķu rīcību, ko mākslinieces uzskata par bezatbildīgu. Viņuprāt, daudzu pasaules valstu līderu – būtībā diktatoru iegribu un kaprīžu dēļ tautai jācieš pat koronovīrusa izraisītās pandēmijas laikā.

 

 Mākslinieces uz vāzes apaļīgās, mazliet smagnējās formas izveidojušas vairākus baltus ovālus pacēlumus, kas atgādina pietūkušus augoņus. Uz tiem viņas attēlojušas kariķētus Viktora Orbāna, Redžepa Erdogana, Idrisa Debī, Kima Čenuna, Vladimira Putina, Bašāra al-Asada, Omāra al-Bašira, Sji Dzjiņpina un Donalda Trampa portretus. Tos papildina porcelāna masā veidoti galvaskausi un kaulu fragmenti, kas pamīšus pārklāti ar sarkanu krāsu vai zeltījumu, tā vēl vairāk izceļot „galvu” jeb pie varas esošo politiķu atrautību no vienkāršo cilvēku vajadzībām un dzīves realitātes vispār. Mākslinieču pozīcija ir nepārprotama – diktatori ir vīrusi jeb augoņi uz tautas veselīgās miesas! Tomēr līdzās “augoņiem” izvietotas arī Budas galviņas, simbolizējot viņa klātesamību visās dzīves sfērās un solot grūtību un ciešanu atvieglojumu caur garīgu atklāsmi un apgaismību.

 

Vāzes nosaukumā ietverta arī vārdu spēle – vārda „kronis” izraisītās asociācijas. „Corona” ir garšīgs, Meksikā ražots alus, bet angļu valodā tā mēdz apzīmēt arī vīrieša dzimumlocekļa galu. Savukārt latviešu valodā par kroni sauc vainagu, ko parasti liek uz kapa.

 

Vāzes apgleznojumā dominē dažādu toņu sarkanais, sākot no tumši asins sarkanā līdz blāvi rozā turpat caurspīdīgam tonim; spožais un matētais zeltījums, kā arī lustras, kas porcelāna masai piešķir plaša spektra perlamutra nokrāsas, radot vietumis ļoti naturālistisku iespaidu un asociācijas ar cilvēka ķermeņa ādas dažādām nokrāsām.

 

Mākslinieču Skuja Braden izpildījumā Meisenes porcelāna klasiskā “Snowball Blossoms” vāžu tradīcija ieguvusi svaigu risinājumu, reaģējot uz aktuāliem notikumiem un dokumentējot politisko situāciju 21. gadsimta sākumā.

 

Teksts: Irēna Bužinska

Saistītie jaunumi
Saistītie pasākumi
Saistītās izstādes