Mākslas klātbūtne
Rietumu Bankas glezniecības kolekcija. 19. gs. otrā puse – 20. gs. sākums

No 2012. gada 7. septembra līdz 14. oktobrim Mākslas muzeja „Rīgas Birža” Lielajā izstāžu zālē (Doma laukumā 6, Vecrīgā) būs apskatāma 19. gadsimta otrās puses – 20. gadsimta sākuma glezniecības izstāde „Mākslas klātbūtne” no Rietumu Bankas kolekcijas.

Rietumu Banka 20 gadu jubileju nolēmusi atzīmēt, izstādot Mākslas muzejā „Rīgas Birža” daļu no savas mākslas kolekcijas – izcilus 19. gadsimta otrās puses un 20. gadsimta sākuma Rietumeiropas, Latvijas un Krievijas glezniecības paraugus. Banka sāka veidot kolekciju 20. gadsimta 90. gados, un šobrīd tā ir nozīmīgākā korporatīvā kolekcija Latvijā un Baltijas valstīs. Šī ir pirmā reize, kad kolekcijas darbi atstāj banku – ikdienā tie ir izvietoti darba telpās, veidojot īpašu radošu atmosfēru un dzīvē īstenojot principu „Māksla strādā kopā ar mums”.

Kolekcionēšana ir viens no veidiem, kā cilvēki cenšas izjust un saprast pasauli. Racionālais, kas paredz atlases sistemātiskumu, estētiskā un praktiskā komponenta izvērtējumu, kolekcionēšanas procesā bieži ir tandēmā ar iracionālo, kad izvēli nosaka impulss, uz kuru reaģē sirds un prāts. Tāpat kā mākslas darbu radīšana ir dziļi subjektīvs akts, arī izstādē redzamo darbu kopums savā ziņā liecina par ļoti personisku pieeju, kad izvēle, kas ir katras kolekcionēšanas pamatā, izgaismo noteiktas vērtības. Šajā gadījumā – reālismā balstītu glezniecību, kur baudu sagādā precīzi un meistarīgi attēlota redzamā pasaule.

Izstādē eksponētas Šarla Dobiņī (Charles Daubigny), Kamila Koro (Camille Corot), Žila Diprē (Jules Dupré) ainavas, kas spilgti raksturo franču Barbizonas skolas glezniecību. Gleznošana dabā, interese niansēti fiksēt pārmaiņas tajā dažādos diennakts laikos, gaismas un atmosfēras radīto efektu panākšana gleznieciskiem līdzekļiem ir sākums sava veida revolūcijai 19. gadsimta mākslā – impresionismam. Savukārt izcilā portretista Alekseja Harlamova (Алексей Харламов) gleznas piesaista gan ar graciozajiem sieviešu tēliem, gan kolorītā piesātinātu, sulīgu glezniecību, kur virtuozi panākta dažādu faktūru – ādas, matu, audumu, materialitātes ilūzija. 20. gadsimta pirmās puses atraisīto glezniecības stilu pārstāv tā saucamās otrās paaudzes impresionistu Eduarda Lepina (Edouard Lépine), Elī Pavila (Elie Pavil) un citu autoru darbi. Sava laika Eiropas mākslas kontekstā un līdz ar to izstādē organiski iekļaujas latviešu gleznotāju Vilhelma Purvīša, Ludolfa Liberta, Jāņa Tīdemaņa, Aleksandras Beļcovas, Eduarda Kalniņa darbi.

Iecere jubilejas reizē akcentēt kultūras vērtības ir likumsakarīga – Rietumu Banka ir ilggadēja dažādu mākslas projektu atbalstītāja. Latvijas Nacionālais mākslas muzejs sadarbībā ar banku īstenojis tādas vērienīgas izstādes kā „Sevras porcelāns. 18.–21. gadsimts” festivāla „Francijas pavasaris” ietvaros (2007), „Art Nouveau un Art Deco Nīderlandē” festivāla „Holandes dienas” ietvaros (2008), „Indonēzijas kultūras un amatniecības dienas” (2009), 19.–20. gadsimta krievu glezniecība no LNMM kolekcijas „Patiesība un skaistums” (2009), „Ārzemju mākslas muzeja 20. gs. sākuma beļģu mākslas kolekcija” (2010), līdz šim lielāko Faberžē juvelieru nama darbu skati Latvijā no trīs Maskavas muzeju kolekcijām (2012) un citas.

Rietumu Bankas mākslas kolekcijas veidošana nav pabeigta, tā atrodas nepārtrauktā attīstībā un pastāvīgi tiek papildināta, sadarbojoties ar starptautiskiem izsoļu namiem un mākslas galerijām. Saikne, kas satur kopā kolekcijas darbus, ir personiska un subjektīva, bet ietver arī plašākai publikai būtisku nozīmi – mākslas vērtību klātbūtni, kas līdzsvaro ikdienas patēriņa pasauli.

Teksts: Vita Birzaka