Līdz ar izstādi “Janis Rozentāls (1866-1916). Māksla un tehnika”, kas norisināsies no 2016. gada 13. augusta līdz 30. oktobrim, muzeja apmeklētājus pēc restaurācijas atkal priecēs pazīstamais Jaņa Rozentāla darbs “Arkādija”. Plašā Jaņa Rozentāla darbu retrospekcija Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ir veltījums māksliniekam, kuram šogad aprit simt piecdesmitā gadadiena.
Janis Rozentāls (1866 – 1916). Arkādija. 1910
Audekls, eļļa; 137 x 210 cm
Restauratore-vecmeistare Guna Kreislere
Jaņa Rozentāla glezna “Arkādija” ilgstoši bija priecējusi skatītājus muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā, taču tai bija nepieciešama nopietna restaurācija. Iepriekšējās restaurācijas laikā nebija veikta pietiekama grunts un krāsas slāņa stiprināšana. Gleznai bija izteikti grunts un krāsas slāņa plaisājumi un lūzumi – krakelūras, kas bija lielākā problēma un izaicinājums restaurācijas procesā. Šie lūzumi bija radušies, gleznu, pirms tās nonākšanas muzeja kolekcijā, transportējot rullī, satītā veidā.

Gleznas kopskats pirms restaurācijas


Gleznas fragmenti pirms restaurācijas ar izteiktu grunts un krāsas slāņa krakelūru
Restaurācijas process
Grunts un krāsas slānis tika stiprināts pa visu gleznas laukumu, izmantojot želatīna tipa trušādas līmi un zīdpapīru. Šī procesa rezultātā grunts slānis piesātinājās ar līmi un gleznas virsmai tika izlīdzināta deformācija.

Grunts un krāsas slāņa stiprināšanas process
Lielās izteiktās plaisas tika līmētas katra atsevišķi ar sintētisku līmi. Tās tika plastificētas (padarītas mīkstākas), salīmētas un piepaceltās plaisu malas nogludinātas.


Izteikto plaisu līmēšanas process
Nākamais restaurācijas procesa solis bija netīrumu uzslāņojuma noņemšana. Jaņa Rozentāla grunts un krāsu slāņa zuduma vietas tika aizpildītas ar restaurācijas grunti.


Restaurācijas grunts iepildīšana Jaņa Rozentāla glezniecības zuduma vietās


Gleznas fragmenti pēc krakelūras (plaisājuma) salīmēšanas un restaurācijas grunts iepildīšanas
Tālāk sekoja lakas slāņa reģenerācija. Minētais process atdzīvināja autora laku un padarīja to spožāku. Nākamais solis bija gleznas tonēšana Jaņa Rozentāla glezniecības zuduma vietās un iepriekšējās restaurācijas laikā veikto tonējumu koriģēšana.


Tonējuma koriģēšana Jaņa Rozentāla glezniecības zuduma vietās


Gleznas fragmenti pēc restaurācijas

Gleznas kopskats pēc restaurācijas


Gleznas pārvešana atpakaļ uz LNMM Galveno ēku


Gleznas ierāmēšana