Preses relīzes

Dizaina procesi tuvplānā: Pavasaris. Pirmā pop-up izstāde sērijā DMDM 35. gadu jubilejā

Norises laiks 03.05.2024. - 28.06.2024.
Publicēts 17.04.2024.

Sagaidot 35 gadu jubileju, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Rīgā, Skārņu ielā 10) sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” uzsāk jaunu pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”, kas atspoguļos aktuālās norises latviešu mūsdienu dizainā. Pirmo izstādi ar nosaukumu “Pavasaris” apmeklētāji varēs aplūkot no 2024. gada 3. maija līdz 28. jūnijam.

2024. gada 3. maijs – 28. jūnijs
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs /
pastāvīgā ekspozīcija “Dizaina process” (3. stāvs)
Skārņu iela 10, Rīga

Mediju pastaiga 2024. gada 2. maijā plkst. 12.00
Dalībnieku reģistrācija: plkst. 11.30–12.00

Par pop-up izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”

Projekta “Dizaina procesi tuvplānā” četras pop-up izstādes, nomainot viena otru, būs skatāmas līdz pat gada beigām. Visas īstenotas inovatīvā formātā, integrējot tās Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) 3. stāva pastāvīgajā ekspozīcijā “Dizaina process”, kas iepazīstina ar latviešu dizaina vēsturi kopš 20. gadsimta 60. gadiem. Cikla izstāžu koncepts un vizuālais noformējums top, rodot iedvesmu kādā no četriem gadalaikiem – pavasarī, vasarā, rudenī vai ziemā. Noskaņu veidos sezonai raksturīgā krāsu gamma, izceļot latviešu dizaina tradicionāli ciešo saistību ar organiskām formām, dabisku materiālu un faktūru lietojumu. Katrā izstādē tiks parādīti vairāku pazīstamo uzņēmumu “veiksmes stāsti”, izmantojot rūpīgu paraugu atlasi un audiovizuālus elementus. Īpaši sagatavotie video stāsti atklās ekspozīcijā redzamo zīmolu produktu tapšanas procesu un aizkulises.

Pirmā pop-up izstāde “Pavasaris” piedāvā ieskatu tādu zīmolu kā “Vaidava Ceramics”, “Mammalampa”, “Articul” (Rīgas Krēslu fabrika), “Madara Cosmetics”, “Mint” un “Livette’s Wallpaper” darbībā. Tās ideja un vizuālā valoda rosinās apmeklētājus domāt par pirmajiem zaļajiem lapu asniem un svaigi uzartas zemes krāsām.

Pop-up izstāžu sēriju papildinās izglītības programma, publiskās diskusijas, dizaina hakatons un – pirmoreiz muzeja vēsturē – divu konkursa kārtībā izvēlētu rezidējošo jauno dizaineru speciālie projekti.

Par sadarbību ar biedrību “Dizaina eksporta alianse”

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs Rīgā, kas mājo bijušās Jura baznīcas telpās, tika atvērts 1989. gada 6. jūlijā un kopš tā laika iemantojis apmeklētāju mīlestību gan ar bagātīgo latviešu lietišķās mākslas un dizaina mantojumu, gan mūsdienu Latvijas mākslinieku darbiem un ārzemju dizaina spilgtiem paraugiem. Atskatoties uz trīsdesmit pieciem darba gadiem, muzejs izvēlējies pievērst pastiprinātu uzmanību šodienai un dot savu ieguldījumu nākotnē, atbalstot biedrību “Dizaina eksporta alianse” centienos popularizēt zīmolu “Design Latvia”. Biedrības mērķis ir definēt Latvijas dizaina identitāti un aktualizēt dizaina nozīmību laikmetīgajā kultūrā. “Ar zīmes “Design Latvia” attīstīšanu plānojam ikkatram Latvijas iedzīvotājam vairot lepnumu par valsti un tajā radītiem produktiem, kā arī izmantot šo zīmi kā instrumentu Latvijas dizaina pozicionēšanai globālā kontekstā,” akcentē viena no biedrības pārstāvēm, zīmola “Kanttari” vadītāja Agnese Stalte.

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja pastāvīgo ekspozīciju regulāri papildina jaunākie latviešu dizaineru sasniegumi. Likumsakarīgi, ka jubilejas gadā starp muzejiskajām vērtībām kā gaidīti viesi tiks uzņemti tādi aktīvi strādājoši un eksportspējīgi zīmoli kā “Vaidava Ceramics”, “an&angel”, “Mammalampa”, “PAA vannas”, “Articul” (Rīgas Krēslu fabrika), “Mint”, “Stenders”, “Munio”, “Baibaglass”, “Kanttari”, “Nordi”, “Livette’s Wallpaper”, “Aretai”, “Madara Cosmetics” un citi.

Pop-up izstāžu projekts tapis pateicoties DMDM iniciatīvai un biedrības “Dizaina eksporta alianse” pārstāves Ievas Kalējas radošajai vīzijai, kura arī būs jubilejas sērijas kuratore. Grafisko identitāti ciklam veidos Liene Drāzniece. Abas mākslinieces guvušas plašu pieredzi, strādājot un vadot veiksmīgus uzņēmumus: Ieva Kalēja ir zīmolu “Mammalampa” un “DeTales” dibinātāja un dizainere, savukārt Liene Drāzniece ir kosmētikas ražotāja “Madara Cosmetics” līdzdibinātāja un vadošā dizainere.

Šī īpašā DMDM un biedrības “Dizaina eksporta alianse” sadarbība aktualizēs un veicinās izpratni sabiedrībā par dizaina procesu nozīmību katra ikdienas dzīvē. Caur pop-up izstāžu ciklu apmeklētāji gūs lielisku iespēju iepazīt un novērtēt izcilus latviešu dizaina zīmolu stāstus.

Izstādes kuratore:
Ieva Kalēja, biedrības “Dizaina eksporta alianse” līdzdibinātāja, valdes priekšsēdētāja, zīmolu “Mammalampa” un “DeTales” dibinātāja un dizainere

Grafiskais dizains:
Liene Drāzniece, grafikas dizainere, biedrības “Dizaina eksporta alianse” pārstāve, zīmola “Madara Cosmetics” līdzdibinātāja un galvenā dizainere

Darba grupa:
Inese Baranovska, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja /
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
T: (+371) 67 830 900, E:

Ieva Zvejniece, Koka mākslas kolekcijas glabātāja /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

Līga Brice, vecākā speciāliste /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM

Līva Kubulniece, komunikācijas speciāliste /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM
T: (+371) 28 381 129, E:

Izglītības programma:
Kortnija Māra Gurtlava, izglītības programmu kuratore /
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, LNMM