Naudas dizains un māksla Naudas dizains un māksla
Tiešsaistē
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs

No-zīmes:
Naudas dizains un māksla

Pamatskolas vecuma bērniem tiešsaistes nodarbība “No-zīmes: Naudas dizains un māksla” veidota, lai parādītu un izskaidrotu, cik liela ir dažādu mākslu sintēze un speciālistu iesaiste, lai radītu gala produktu - naudu. Izmantojot video stāstījumus, spēles elementus ar dažādiem uzdevumiem, kuros nepieciešams meklēt pareizās atbildes, diskutēt, kritiski izvērtēt un sniegt savu viedokli, skolēni uzzina arī to, kā radoši izmanto atkārtoti lietojamus materiālus, aktualizējot ekoloģijas un reciklēšanas tēmas.

Vispirms mākslinieks, bijušais Latvijas Bankas monētu dizaina komisijas vadītājs Laimonis Šēnbergs palīdz saprast, kas priekšmetus padara par mākslas darbiem vai dizaina objektiem, sniedzot ieskatu naudas dizaina izvērtēšanas procesa aizkulisēs. Pēc stāstījuma seko atmiņas uzdevums, kas pārbauda skolēnu klausīšanās prasmes. Arhitekts Mārcis Kalniņš atbild uz jautājumiem, kas veido monētas dizainu, kā domāt par ilgtspējību un ekoloģiju naudas izveidē. Apskatot “zaļās domāšanas” pusi, skolēniem jāizsaka savas domas, kādas ar dabas un cilvēka mijiedarbību saistītas tēmas vēl būtu pietiekoši aktuālas attēlojumam uz naudaszīmēm. Gleznotāja, Latvijas Mākslas akadēmijas asociētā profesore Vija Zariņa savos darbos izmantojusi sasmalcinātas latu banknotes kā materiālu. Lai gan darba process atšķīrās no ierastās eļļas gleznošanas, tapa gleznas - naudas noslēpumainās sejas. Video iedvesmoti, skolēni rada savas idejas, ko veidotu no sasmalcinātām banknotēm. Vai tas būs mākslas darbs? Varbūt tas būs kāds ikdienā lietojams objekts?

Nodarbībā apskatītās tēmas sasaucas ar projekta “Skola2030" saturu atbilstošajai klašu grupai.

Kas ir “No-zīmes”?
Projekta “No-zīmes” nodarbības veidotas digitālā mācību platformā “Nearpod”, kas tiešsaistē un bez reģistrācijas būs pieejama visiem nodarbību apmeklētājiem. Programmas saturs radīts, balstoties dažādu vecuma grupu skolēnu aptauju rezultātos, un tādēļ tieši atbild uz bērnus un jauniešus interesējošiem jautājumiem. Nodarbību laikā ar dažādu praktisku uzdevumu risināšanas starpniecību, diskusijām un grupu aktivitātēm skolēni varēs, piemēram, izzināt mākslas darbu ceļu no to radīšanas līdz izstādīšanai muzeja ekspozīcijās, iepazīties ar dizainera darba aspektiem, kā arī pārdomāt jautājumus par to, kas veido mākslas darbu vai kolekciju vērtību.

Programma “No-zīmes” ir izstrādāta ar mērķi radīt inovatīvu, skolēnu auditorijai saistošu un digitālās vides tehnoloģiskajām iespējām īpaši pielāgotu mākslas muzeju izglītības piedāvājumu tiešsaistē. Nodarbībās skolēni varēs attālināti ielūkoties arī tādās muzeja daļās, kas apmeklētājiem ikdienā nav pieejamas – piemēram, krātuvēs. Video formātā notiks tikšanās ar dažādiem mākslas muzeja un kultūras nozares speciālistiem – muzeju vadītājiem, mākslas zinātniekiem, izstāžu kuratoriem un scenogrāfiem, māksliniekiem, arhitektiem, dizaineri, Latvijas Bankas pārstāvjiem un citiem. Projekts “No-zīmes” ir papildināts, padarot pieejamas kopā 15 tiešsaistes nodarbības četros mākslas muzejos – Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā, Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, kā arī Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā. Katrs muzejs piedāvās attālinātās nodarbības sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas klašu grupām. Nodarbību saturs skolēniem palīdzēs izzināt un iesaistīties mākslas un dizaina tapšanas procesos, kā arī ļaus ieskatīties muzeju darba aizkulisēs.

Papildu informācija
  • Nodarbības tiešsaistē iespējams veidot gan skolēniem pieslēdzoties individuāli (piemēram, no mājām), gan skolēniem strādājot klasē un sadaloties nelielās grupās (līdz pieciem dalībniekiem) pie viena datora un kopīgi skatoties nodarbības video uz projektora. Katram dalībniekam/grupai nepieciešams pieslēgties no datora, kurā izmantojama programma “Zoom”.
  • Informācija par norēķinu kārtību atrodama šeit. Nodarbība iekļauta projekta "Latvijas skolas soma" programmā.
  • Nodarbībai vēlams pieslēgties aptuveni 5 minūtes pirms nodarbības sākuma.
    Minimālais dalībnieku skaits — 10; maksimālais dalībnieku skaits grupā — 30.
  • Norisi iespējams pielāgot mazākumtautību pārstāvjiem (pielāgojot valodas sarežģītības līmeni). Nodarbību papildina arī izglītojoša vārdnīca, kas latviešu un angļu valodās (dažām nodarbībām arī krievu valodā) izskaidro skolēniem potenciāli sarežģītākus terminus.
  • Katrai klasei ir iespējams iegūt apliecinājumu par vienu vai vairāku programmas “No-zīmes” nodarbību pabeigšanu.



Nodarbība tapusi sadarbībā ar Latvijas Banku.

No-zīmes:
Naudas dizains un māksla

Mērķauditorija

Pamatskolas vecuma skolēni
(5.—9. klase)

Norises valoda

Latviešu

Norises ilgums

60 minūtes

Dalības maksa

3,00 EUR no skolēna

Nodarbībai nepieciešamais

Dators ar programmu “Zoom” un interneta pieslēgumu (katram dalībniekam vai grupai).Strādājot klasē, nepieciešams projektors un skaļruņi kopīgai video apskatei

Pieteikšanās

E:
T: (+371) 67 324 461

Jaunumu vēstkopa skolotājiem

Regulāri jaunumi par izglītības piedāvājumu skolēniem un skolotājiem

Mērķauditorija

Pamatskolas vecuma skolēni
(5.—9. klase)

Norises valoda

Latviešu

Norises ilgums

60 minūtes

Dalības maksa

3,00 EUR no skolēna

Nodarbībai nepieciešamais

Dators ar programmu “Zoom” un interneta pieslēgumu (katram dalībniekam vai grupai).Strādājot klasē, nepieciešams projektors un skaļruņi kopīgai video apskatei

Pieteikšanās

E:
T: (+371) 67 324 461

Jaunumu vēstkopa skolotājiem

Regulāri jaunumi par izglītības piedāvājumu skolēniem un skolotājiem