Ar septiņjūdžu zābakiem. Pirmā pietura – Dānija Ar septiņjūdžu zābakiem. Pirmā pietura – Dānija
12.09.2015. - 25.10.2015.
Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA

Ar septiņjūdžu zābakiem. Pirmā pietura – Dānija

Laikmetīgās mākslas izstāde

No 2015. gada 12. septembra līdz 25. oktobrim Mākslas muzejā „Rīgas Birža” (Doma laukumā 6, Vecrīgā) Borisa un Ināras Teterevu mākslas programmas „TÊTE-À-TÊTE 2015” ietvaros būs atvērta laikmetīgās mākslas izstāde „Ar septiņjūdžu zābakiem. Pirmā pietura – Dānija”, kas piedāvās skatītājiem iepazīt Tenderas Mākslas muzeja kolekciju (Dānija).

Ceļā uz topošo Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeju šī ir pirmā izstāde, ar kuru Borisa un Ināras Teterevu fonds sadarbībā ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju iepazīstina ar Baltijas jūras reģiona muzeju labākajiem laikmetīgās mākslas krājumu piemēriem. 

Tenderas Mākslas muzejs (Kunstmuseet i Tønder) atrodas Dānijā, Jitlandes dienvidos, netālu no robežas ar Vāciju un 2010. gadā Dānijā ieguvis titulu „Gada muzejs”. Tā laikmetīgās mākslas kolekcija fokusējas uz 20. un 21. gadsimta tendencēm Ziemeļeiropas mākslā, īpašu uzsvaru liekot uz Dānijas māksliniekiem. 

No Tenderas Mākslas muzeja, kura patrons ir Dānijas princis Joakims (Prince Joachim of Denmark), uz Rīgu atceļojuši tādu pasaulē atzītu mākslinieku kā Pērs Kirkebijs (Per Kirkeby, Dānija), Georgs Bāzelics (Georg Baselitz, Vācija), Īans Makīvers (Ian McKeever, Lielbritānija), Truelss Versels (Troels Wörsel, Dānija), Kains Tapers (Kain Tapper, Somija), Ūla Bilgrens (Ola Billgren, Zviedrija) u.c. autoru meistardarbi. Glezniecība, objekti, instalācijas, fotogrāfija ir tie mākslas veidi, kuri, pārstāvēti ekspozīcijā, iezīmē laikmetīgās mākslas pamatuzstādījumu – Sola Levita (Sol LeWitt) vārdiem: „Idejas var būt mākslas darbi”. 

Projekta kurators ir Norberts Vēbers (Norbert Weber), kurš veidojis vairākas Ziemeļ- un Austrumeiropas mākslas izstādes, piemēram, „RADAR” sadarbībā ar Eiju Līsu Ahtilu (Eija-Liisa Ahtila) un Karstenu Holleru (Carsten Höller) (Kotka, Somija, 1990), 14. Baltijas jūras biennāli (Rostoka, Vācija, 1992), „Distant Lighthouses” (Porto Brandao, Lisabona, Portugāle, 1998), kā arī bijis viens no kuratoriem Latvijas paviljonam 55. Venēcijas biennālē 2009. gadā, kur piedalījās Evelīna Deičmane un Miks Mitrēvics. Kopš 2005. gada Norberts Vēbers ir Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja starptautiskās ekspertu komisijas loceklis. Darbu atlasi Rīgas izstādei kurators veicis kopā ar Tenderas Mākslas muzeja direktoru Ūvi Mogensenu (Ove Mogensen).

„Izciliem mākslas darbiem ir daudz lielāka ietekme nekā tūkstošiem apcerējumu par estētiku. Muzejs, kas šādus darbus krāj un izstāda, ir īsta skatīšanās skola. Lai estētiskā audzināšana veiktos, apmeklētāji jau pie ieejas jāmudina savu personisko gaumi „nodot garderobē”. Tad var gadīties, ka pēkšņi pamostas līdz šim nepamanīta mākslas izpratne. Muzeja uzdevums ir atklāt mākslu plašākai publikai. Vislabāk tas izdodas, ja apmeklētāji netiek pamācīti, bet gan neuzkrītoši atbalstīti, rosinot mākslas darbu uztvert no cita skatpunkta. Mākslas muzejam Tenderā, kur dzīvo 38 000 iedzīvotāju, tas veicies pārsteidzoši labi,” akcentē kurators Norberts Vēbers. 

Teksts: Vita Birzaka