Preses relīzes

Sandro Millers. Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem

Norises laiks 26.08.2023. - 29.10.2023.
Publicēts 17.07.2023.
Sandro Millers. Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem Sandro Millers. Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem

No 2023. gada 26. augusta līdz 29. oktobrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas Kupola zālē (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) būs skatāma starptautiski pazīstamā amerikāņu fotogrāfa Sandro Millera darbu sērija “Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem”.

Izstāde rīkota sadarbībā ar Madrides kultūras projektu kompāniju diChroma photography. Unikālā fotomākslas ekspozīcija ir divu radoši spilgtu personību – itāļu izcelsmes amerikāņu fotogrāfa Sandro Millera (Sandro Miller) un ievērojamā amerikāņu kino un teātra aktiera Džona Malkoviča (John Malkovich) – kopdarbs. Viņus saista gadiem ilga draudzība, un Malkovičs vairākkārt bijis Millera modelis.

Darbu sērijā “Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem” (“Malkovich, Malkovich, Malkovich: Homage to Photographic Masters”) Sandro Millers pārfrazē vairāku 20. gadsimta fotogrāfijas klasiķu veidotos attēlus – gan slavenību portretus, gan nepazīstamu cilvēku tēlus, kuri kļuvuši slaveni pateicoties konkrētām fotogrāfijām. Parafrāzēs ir rekonstruētas oriģinālo, ikonisko fotogrāfiju kompozīcijas, apgaismojums, modeļu pozas un ietērps. Tikai attēlotās personas – Ērvinga Pena stūrī iedzītais Trūmens Kapote, Bērta Šterna izģērbtā Merilina Monro, Dorotejas Langes klasiskā imigrantu māte, Ričarda Avedona vīrs ar bitēm, Roberta Mapltorpa pašportrets un daudzas citas – ir aizstātas ar vienu pašu… Džonu Malkoviču. Mākslinieku – fotogrāfa un aktiera – tandēms veido aizraujošu un kritisku spēli starp kanonizētajiem attēliem un to atkārtojumiem, ironiski komentējot atsevišķu personību un tēlu ietekmi fotogrāfijas attīstībā.

Sandro Millers (1958) ir guvis izcilus panākumus reklāmas un portretu fotogrāfijā, sadarbojoties ar ietekmīgiem zīmoliem un žurnāliem. Paralēli viņš attīsta mākslas projektus foto un kino jomā. Autora personālizstādes rīkotas Atlantijas okeāna abās pusēs – sākot no mājām Čikāgā līdz Eiropas un Āzijas muzejiem un izstāžu zālēm.

Rīgā aplūkojamā darbu sērija izpelnījusies plašu atzinību – bijusi daudzkārt izstādīta, reproducēta un recenzēta. Tagad, deviņus gadu pēc pirmās eksponēšanas Katrīnas Edelmanes galerijā Čikāgā (Catherine Edelman Gallery, 2014) un spožas prezentācijas nozīmīgajā Arlas foto festivālā (Les Rencontres d’Arles Photographie, 2015), tā būs pieejama arī interesentiem Latvijā. Latvijas Nacionālais mākslas muzejs izsaka pateicību visiem projektā iesaistītajiem, īpašu paldies sakot uzņēmējam Dmitrijam Krupņikovam par dalību izstādes norises organizēšanā un virzībā.

Projekta kuratores:
Anna Morine (Anne Morin) / diChroma photography, Spānija
Inese Baranovska, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja /
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Latvija
T: (+371) 67 830 900, E:
Astrīda Rogule, Laikmetīgās mākslas kolekcijas glabātāja /
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Latvija
T: (+371) 60 007 718, E:

Projektu realizē:
Kultūras projektu kompānija diChroma photography / Madride, Spānija
Latvijas Nacionālais mākslas muzejs / Rīga, Latvija

Projektu atbalsta:
ASV vēstniecība Latvijā
nodibinājums “Nākotnes atbalsta fonds”
SIA “Bormio”
Dmitrijs Krupņikovs